Hvordan bygge en fysisk bedrift i en digital tidsalder 

Hvordan bygge en fysisk bedrift i en digital tidsalder ​

12/10/2018

Selv om digitale bedrifter stadig vokser raskere enn tradisjonelle fysiske forretninger, betyr ikke det at de fysiske butikkene er satt ut av spill. Enkelte bransjer er av en art som betyr at fysiske butikker aldri vil forsvinne helt, og innenfor enkelte sektorer er det til og med et vekstområde. Men hvordan kan selskaper som er avhengige av å være fysisk tilstede for å drive butikk, bli stadig mer effektive og konkurransedyktige? Fleksibilitet og evnen til å raskt tilpasse seg markedsendringer vil selvfølgelig alltid være en stor fordel for en bedrift. Sentralisert, automatisert administrasjon av salg, markedsføring og annen kundekommunikasjon er et viktig verktøy for å oppnå dette.


Bedrifter av alle størrelser opplever stadig økende konkurransemessig og økonomisk press for å forbedre kundeopplevelsen, samtidig som de må redusere kostnadene og øke den generelle effektiviteten. Dette merkes ekstra godt av bedrifter som har fysiske forretninger de må opprettholde og få til å vokse, siden dette medfører mange faste utgifter som også kan være utsatt for kostnadssvingninger. 

For å holde bedriften fleksibel og klar til å svare raskt på kunde- og markedskrav, er det viktig å ha sofistikerte kommunikasjonssystemer og -prosesser. Ved å administrere kommunikasjonen sentralt og introdusere en høy grad av automatisering, kan virksomheter gjøre betydelige fremskritt innen effektivisering, samtidig som de forbedrer kundeforholdene. 

Bruk ønsket kanal – uten å ta noen sjanser

Det er ikke lenge siden alle bedrifter først og fremst møtte kundene sine ansikt til ansikt. Fysiske bedrifter vet og forstår hvor viktig denne typen møter er. Men i dag er det ikke alltid kunder ønsker – eller har tid til – å kommunisere på denne måten, og det har derfor blitt avgjørende for alle bedrifter å kunne kommunisere med kundebasen sin på mange forskjellige måter. Dessuten vil det å tilby kundene muligheten til å angi og justere kommunikasjonsinnstillingene sine selv, bidra til å øke kundetilfredsheten og hjelpe deg med å utvikle nærere og mer engasjerende forhold. Men det å kommunisere med kundene via flere kanaler medfører også visse risikoer – for eksempel kan man komme til å sende motstridende kommunikasjon til samme kunde via forskjellige kanaler, eller sende den samme informasjonen via flere kanaler, slik at kundene føler seg bombardert. Sentral administrering av kommunikasjon bidrar til å redusere disse typene risikoer – som kan ha negativ innvirkning på kundetilfredshet og -bevaring – ved å tilby en høy grad av kontroll og synlighet innen kundesamhandling

Bygge bedre kundeforhold

Hverken brev, telefonanrop, e-poster eller til og med videokonferanser har klart å fullstendig erstatte samhandling ansikt til ansikt. Det finnes ingen mer engasjerende opplevelse enn å være fysisk til stede med kundene dine. Men som vi vet er ikke dette alltid praktisk. Og selv om du har muligheten til å bruke tid på å møte kundene ansikt til ansikt, er det ikke alt som kan formidles på denne måten. En integrert flerkanalstilnærming til kommunikasjon lar virksomheter bygge og styrke kundeforhold, fordi den gir deg muligheten til å kontakte kundene via kanalene de foretrekker, så ofte de ønsker det. Alt dette bidrar til å sørge for at kommunikasjonen har ønsket innvirkning, og at bedriftens budskap sendes til mer mottakelige kunder.

Med programvare for administrering av flerkanalskommunikasjon på plass, kan fysiske bedrifter holde seg konkurransedyktige ved hjelp av:

  • Økt effektivitet og reduserte kostnader – kommunikasjonsmetodene er ikke avskjermet, hvilket betyr at flere prosesser ikke trenger å støttes, og kommunikasjonen er mer konsekvent. 
  • Forbedre kundenes engasjement – det å gi kundene muligheten til å angi sine egne preferanser, viser at bedriften er villing til å tilpasse seg, og reduserer faren for å sende uønsket kommunikasjon.
  • Forbedre generelle kommunikasjonsprosesser – en sentralisert tilnærming gir oversikt over trender, og gir virksomheter muligheten til å lære, tilpasse og forbedre seg. 

Selv om de fleste av disse fordelene selvfølgelig gjelder for digitale bedrifter også, vil fysiske forretninger som er i stand til å nøye kontrollere og strømlinjeforme kommunikasjon ved hjelp av verktøy som gjør prosessene mer sentraliserte og automatiserte kunne sørge for at de er like konkurransedyktige i denne digitale tidsalderen.