Bedre sluttresultatet via flerkanalskommunikasjon

Bedre sluttresultatet via flerkanalskommunikasjon

09/11/2018

Dagens kunder mottar, deler og søker informasjon på forskjellige måter. De skanner e-post, sjekker påminnelser via meldinger, surfer på nettet, mottar brosjyrer og brev i posten og mye mer. For å kunne kommunisere med kundene må bedriftene forstå hvordan de ønsker å holde kontakten. En strategi for flerkanalskommunikasjon kan ha en positiv innvirkning på kundetilfredsheten og avkastningen.

Kundene bearbeider og handler basert på informasjon som de mottar på en rekke måter. De kan se en annonse i et blad, motta direkte markedsføring i posten, søke etter informasjon på et nettsted og til slutt gjøre et kjøp over telefonen eller ved å klikke på en kobling i en e-post.


Det er derfor ikke overraskende at i én studie av 2000 personer i Storbritannia og USA fant man at mer enn 40 prosent av referansegruppen starter en aktivitet på én enhet og fullfører den på en annen enhet. Vi bytter hele tiden mellom telefonene, nettbrettene og datamaskinene våre, og vi går på nettet eller på sosiale medier eller e-post for å bli underholdt, holdes informert og for å ta kjøpsbeslutninger.

Bedrifter uten flerkanalskommunikasjon risikerer å bli hengende etter

Kundene forventer å kunne samhandle via en rekke kanaler, motta skreddersydd informasjon og bytte mellom kommunikasjonsmåter som det passer dem. Det er mer sannsynlig at de vil kommunisere med et selskap som deler denne tankegangen. Hvis det gjøres på en god måte, kan flerkanalskommunikasjon skape nye muligheter til å nå flere kunder og øke tilfredsheten til eksisterende kunder.Kampanjer på flere medier kan også levere høyere avkastning. Så mye at i henhold til én studie av reklameforbruk kan bedrifter i gjennomsnitt øke avkastningen med 35 prosent hvis de bruker fem medieplattformer i stedet for én.


På denne måten kan vi si at flerkanalskommunikasjon kan påvirke sluttresultatet og levere kostnads- og effektivitetsbesparelser. Ta i betraktning at å sende de riktige meldingene via e-post kan redusere totale utskrifts- og portokostnader, og at raske, digitale kommunikasjonsmetoder gjør at du kan svare kunder raskere. Den riktige teknologien kan hjelpe bedriften din med å håndtere flere kommunikasjonskanaler, noe som effektiviserer produksjonen av meldinger slik at hele operasjonen er mer effektiv. Den kan støtte initiativet ditt til å gi kunder et valg over hvordan de samhandler med deg og gjøre det mulig for deg å tilpasse meldinger for et profesjonelt og effektivt preg.